تعلیم و تربیت در توسعه ،پیشرفت و دوام فرهنگ ملی موثر است.
موسسات تربیتی در توسعه و تکامل منابع و استعدادهای انسانی جامعه نقش اصلی را دارند.
مدارس،
دانشگاهها و دانشکدهها موثرترین و قدرتمندترین پایگاههای اجتماعی
برای نیل به مهارتهای عقلانی، معرفت، فهم و شناخت لازم برای تصمیم گیری
خردمندانه اند.
این موسسات بهطور مستقیم و غیرمستقیم عامل عمده
پیشرفتهای اجتماعی هستند و این پیشرفتها با معرفت، هنر، تکنولوژی،
شعور اجتماعی و دیگر موارد ضروری برای رشد ملی ارتباط دارد، تعلیم و تربیت
باید نیازها و خواستههای اجتماع را برآورد.
در دهه کنونی مدارس دولتی
و غیردولتی باید تندرستی و سلامت دانش آموزان را در جریان تلاش برای یک
زندگی شاد، پربار و شکوفا کننده استعداد مورد توجه قرار دهند.
تربیت بدنی
به عنوان جلوهای از جریان کلی تعلیم و تربیت، فرایندی است آموزشی- تربیتی
که هدف آن بهبود بخشیدن به اجرا و رشد انسان از طریق فعالیتهای جسمانی
است و در صورت آموزش صحیح و اصولی نقش شایان توجهی را در فرایند تعلیم و
تربیت ایفا خواهد کرد، در صورتی که عوامل آموزشی به درستی مورد توجه قرار
گیرند درس تربیت بدنی در آموزش و پرورش به هدفهای خود نایل شده و میتواند
در خدمت اهداف کلی نظام تعلیم و تربیت کشور قرار گیرد.
عوامل آموزشی درس تربیت بدنی دارای
ابعاد متعددی است که در این مقاله عواملی نظیر نیروی انسانی( معلمان تربیت
بدنی، مدیران مدارس) کیفیت آموزشی معلمان تربیت بدنی، امکانات( وسایل و
تجهیزات و فضاهای ورزشی )، وضعیت مالی، نظارت و کنترل، همکاری اولیای دانش
آموزان در جهت ترویج تربیت بدنی و اجرای طرحهای ملی را شامل میشود.
منبع : عوامل آموزشی درس تربیت بدنی