در این باره تحقیقات و فعالیتهای آکادمیک و قابل اتکا اندکی انجام شدهاست.در زیر برخی از مهمترین تعاریف ارایه شده آمده است.
برخی از تعاریف، بیان کننده اهدافی هستند که یک مدل کسب و کار دنبال میکند.
برخی دیگر بر اجزای اصلی مدلهای کسب و کار و شاید به نوعی بر ارتباطات درونی این اجزا، متمرکز شدهاند.
جدول روبرو برخی از پراستفادهترین تعاریف مدلهای کسب و کار را نشان میدهد.
به علاوه به آنها اجازه میدهد تا کسب و کارشان را بشناسند، ارزیابی کنند، تغییر دهند و حتی شبیه سازی کنند.
هنگامی
که مشتری ارجاع شده به وب سایت شرکت فروشنده محصولی را خریداری کند, شرکت
وابسته کمیسیونی از قیمت خرید را دریافت میکند که امروز ه از این روش با
عنوان همکاری در فروش نیز یاد میشود.
به عبارت دیگر شرکت فروشنده با استفاده از بازاریابی وابسته نوعی نیروی فروش مجازی در اختیار خواهد داشت.
تعریف
مدل کسب و کار که غالبا با دشواری همراه است زیرا در زمینههای متفاوت کسب
و کار معانی متفاوتی از آن برداشت میشود و ارایه یک تعریف یکسان در همه
کسب و کارها مقدور نیست.
این نقصان در تعریف مدلهای نوین کسب و کار الکترونیک بیش از سایر حوزهها احساس میشود.
» مدل کسب و کار ابزاری است برای تامین منافع مشتری و منافع بنگاه و کسب درآمد.
مدل کسب و کار به بیان ساده عبارت از متدی است که شرکت در فعالیتهای تجاری در پیش گرفته و با کسب درآمد ثبات خود را حفظ مینماید.
در
این مدل با توجه به منابع در دسترس و نیاز مشتری، پیشنهادی برای عرضه ارزش
مورد نظر مشتری ارایه شده و منافع و درآمد نصیب شرکت میسازد.