اخلاق اداری
مطلوب زمانی بوجود میاید که کارکنان نظام اداری به مردم از نظری درست
بنگرند و خود را خدمتگزار و وکیل مردمان بدانند در اینصورت اخلاق اداری
ظهور مینماید که با تلاش مداوم و پیوسته و دوری از هر نوع سستی و کوتاهی
در انجام امور و با مسولیت خواهد بود.
در این مقاله به بررسی اهمیت و
ضرورت بحثهای اخلاقی،اهمیت اخلاق در روایات اسلامی،معانی و کاربردهای
اخلاق،مدل مفهومی تاثیرگذار بر رفتار اخلاقی کارکنان،دو لغزشگاه در مسیر
رشد اخلاقی سازمانها،آموزش هوش اخلاقی به مدیران،ضرورت اخلاق اداری،نگاه به
کار و مسیولیت،نگاه به مردم و اصول اخلاق اداری پرداخته شده است.
علم
اخلاق به عنوان علم و آیین و نرم افزار آداب دانی و اخلاق مندی و علم چگونه
زیستن و تعیین بایدها و نبایدها و صدور احکام خوب و بد نسبت به رفتارهای
آگاهانه و مختارانهی آدمیان همواره در فرهنگهای گوناگون در محضر
پیشینیان و پسینیان خداوندگاران دین و اندیشه جایگاهی ویژه داشته است.
هر
چند آن در مقام شرحه شرحه شدن، شمولیت، بازگویی و بازنمودگی پیهم چالش و
فرانمود است و در پیشگاه اندیشگی متفکران که سعی مستمر در پژوهشیدن آن
داشتهاند خویی نپذیرنده و ناشناسنده دارد و به گاه هر تصمیم خرد یا کلان و
ارایهی پاسخ به پرسشهای مطرح( از قبیل این که آیا گرفتن آن یا این تصمیم،
خوب است یا بد؟ درست است یا نادرست ؟) دیریاب و سهل و ممتنع مینمایاند.
نوشتار
حاضر با توجه به اهمیت و ورود اخلاق به عرصهی سازمانهای دولتی و نیز
به ضرورت به سر بردن در عصر بحران اخلاقی و کاهش شدید اعتماد مردم نسبت به
رعایت جنبههای قانونی و اصول اخلاقی توسط مدیران و سازمانها جستار
گونهای است دربارهی اخلاق و سازمان.
دشمنترین مردمان در نزد خدا،
بندهای است که خدا او را به خود واگذارد؛ و او پای از راه راست بیرون نهد و
بی راهنما گام بردارد، اگر به کار دنیایی اش خوانند، به کار پردازد، و اگر
به کار آخرتی اش خوانند، سستی و کاهلی نماید؛ گویی آنچه برای آن کار کند
بر او بایسته است، و آنچه در آن سستی و کاهلی ورزد، از او ناخواسته.
هر
چه کسی در مسیولیت پذیری سستی ورزد، تباهی در کارش بیشتر خواهد بود، و هر
چه کسی مسیولیت پذیری بیشتری داشته باشد، به کمال بیشتری از نظر اخلاق فردی
و اخلاق اداری دست مییابد.
امام
علی( ع) حیطه مسیولیت پذیری را بسیار گسترده تعیین نموده و از کارگزاران و
کارکنان خود خواسته است که نسبت به کلیه کارها و اقدمات، و نیز روابط و
مناسبات خود مسیولیت پذیر باشند.
منبع : پاورپوینت اخلاق اداری