مدیریت دانش

مدیریت دانش

مدیریت دانش

مدیریت دانش

امنیت قضایی و عدالت ترمیمی

اصول و اهداف اصلی این مکتب بازتوانی فرد بزهکار در جامعه و جلوگیری از تکرار جرم می‌باشد و بزهکار را نوعی بزه دیده معرفی نمود و وزنه سنگین را بر دوش جامعه‏ی محلی نهاد.
نهادهای پشتیبان در قانون بایستی تدوین گردد که خسارت وارده به بزه دیده ترمیم گردد و همچنین بسترهای قانون که به بزهکار فرصت داده گردد تا خود را اصلاح کند، مانند نهاد تعلیق و آزادی مشروط.
به هر حال نکته مهم این می‌باشد که اگر بخواهیم عدالت ترمیمی را در جامعه پیاده کنیم بایستی توان فرهنگی جامعه در حد بالایی باشد و به بزهکار اعتماد کند، زیرا که قواعد ترمیمی در مدت زمان طولانی به نمو می‌رسد و امری نیست که در یک پروسه یکی دو ساله آثار خود را نمایان سازد.
هدف از انجام این تحقیق ارایه راهکارهایی امنیت قضایی جهت این که مراجعه افراد به دادگستری کم شود و بتوان از طریق میانجی گری، خسارات بزه دیده را جبران کرد و به جای این که بزهکار را مجرم نشان دهیم و آمار بزهکاران افزایش یابد باید فرد بزهکار را به جامعه و مسیر اصلی زندگی

منبع : مقاله امنیت قضایی و عدالت ترمیمی

استرس شغلی

در دهه اخیر موضوع استرس و آثار آن در سازمانها مورد توجه بسیار واقع گردیده است؛ اگرچه در علم پزشکی مسیله فشار عصبی و علل و عوارض آن مدتهاست مورد بررسی و تحقیق قرار دارد، اما باب این بحث در رفتار سازمانی به تازگی گشوده شده است.
در این مقاله، ضمنتعریف مفهوم استرس و تبیین استرس شغلی، عوامل به وجود آورنده استرس مورد مطالعه قرار گرفته و در ادامه مدلهای تیوری استرس تشریح میشود.
و درنهایت راهحلهای مقابله با استرس در محیط کاری ارایه میگردد ین پژوهش با هدف بررسی استرس شغلی و ارتباط آن با سلامت روان در کارکنان بیمارستان‏‌‌های دانشگاه علوم پزشکی شهر شیراز انجام شده است.
همچنین میان کارکنان اداری و درمانی در سلامت روان تفاوت معنی دار دیده شد و کارکنان درمانی از سلامت روان کمتری برخوردار بودند.
سلامت روان در کارکنان مرد بیشتر از کارکنان زن بوده و میزان استرس شغلی در کارکنان قرار دادی بیش از سایر کارکنان که در وضعیت‏‌‌های استخدامی دیگر قرار داشتند بوداسترس شغلی یکی از عوامل مهم ایجاد عوارض جسمی و روانی و همچنین نارضایتی شغلی در کارکنان بهداشتی و درمانی و در نتیجه کاهش کیفیت خدمات ارایه شده می‌باشد.
ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه و به منظور تجزیه و تحلیل نتایج تحقیق از روش‏‌‌های آمار توصیفی( فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، همبستگی) و استنباطی( تحلیل واریانس، آزمون t) استفاده شده است.
طبق نتایج بدست آمده، بین استرس با رضایت از کار،رضایت از مسیول و رضایت از حقوق و مزایا ارتباط معنی دار وجود داشته است.
مخصوصا اینکه، نتیجه این مقاله شامل سه موضوع می‌باشد: استرس شغلی زیاد در دانشکده و دانشگاه، رضایت شغلی اساتید دانشگاه را کاهش می‌دهد.
استرس شغلی زیادتر در دانشکده و دانشگاه، تعهد شغلی اساتید دانشگاه را کاهش می‌دهد.
هر میزان که مقدار رضایت شغلی اساتید دانشگاهی بیشتر باشد، میزان تعهد سازمانی نیز بیشتر خواهد بود.

منبع : مقاله استرس شغلی

نظریه ها و مدل های مدیریت دانش

نظریه ها و مدل های مدیریت دانش

فرآیند دانش آفرینی که همان تولید دانش و در نهایت تبدیل آن به محصولات و خدمات از طریق مفهوم نوآوری است مدیریت دانش کوششی هماهنگ است برای تصرف دانش حیاتی سازمان، اشتراک میان یک سازمان و برجسته کردن در حافظه جمعی سازمانی برای بهبود تصمیم گیری افزایش بهره وری و نوآوری .
لذا دراین مقاله حاضر ابتدا تعریفی جامع از مدیریت دانش را بیان می‌کنیم سپس در ادامه نظریه‏‌‌های مدیریت دانش را در سه مقوله مختلف مطرح کرده‌ایم ودر خاتمه به بحث و بررسی ده مدل ازاساسی‌ترین مدلهای مدیریت دانش در سازمان پرداخته شده استدانش به عنوان اساس و مهم‌ترین عامل رقابت مطرح شده است و در کنار دانش، نوآوری نیز به عنوان مهم‌ترین عامل جهت بقای شرکت‏‌‌های فناور و دانش تبیان شناخته شده است.
فرآیند دانش آفرینی که همان تولید دانش و در نهایت تبدیل آن به محصولات و خدمات از طریق مفهوم نوآوری است مدیریت دانش کوششی هماهنگ است برای تصرف دانش حیاتی سازمان، اشتراک میان یک سازمان و برجسته کردن در حافظه جمعی سازمانی برای بهبود تصمیم گیری افزایش بهره وری و نوآوری .
لذا دراین مقاله حاضر ابتدا تعریفی جامع از مدیریت دانش را بیان می‌کنیم سپس در ادامه نظریه‏‌‌های مدیریت دانش را در سه مقوله مختلف مطرح کرده‌ایم ودر خاتمه به بحث و بررسی ده مدل ازاساسی‌ترین مدلهای مدیریت دانش در سازمان پرداخته شده است در این فایل پس از تعریف دانش، طبقه‌بندی انواع دانش و معرفی ابعاد آن، به تعریف مدیریت دانش می‌پردازیم.
هدف غایی، ایجاد زمینه برای طرح مسیله بازسازی رشته مدیریت دانش موجود در علم مدرن و تمدن غرب، و بازخوانی آن براساس مبانی رقیب ازجمله مبانی دینی و تمدن دینی، و فراهم آوردن زمینه تدوین نظریه جدید درباره مدیریت دانش براساس مبانی دینی است.
مبانی فلسفی به عنوان مبانی نظری دور، مبانی پارادایمی علوم انسانی، برخی علوم و نظریه‏‌‌های این علوم به عنوان مبانی نظری میانی و پارادایم‏‌‌های درونی مدیریت دانش و حوزه‏‌‌های مرتبط، به عنوان مبانی نظری نزدیک شناسایی شدند.
در نهایت روابط بین مولفه‏‌‌های فوق با نظریه‏‌‌های مدیریت دانش کشف شد و در قالب یک مدل مفهومی چارچوب بندی شده ارایه گردید.
این مدل چگونگی تاثیرگذاری مبانی مدیریت دانش بر نظریه‏‌‌های آن را تبیین می‌کند و می‌توان از آن برای بازسازی نظریه‏‌‌های موجود و تدوین نظریه‏‌‌های جدید استفاده کرد.

منبع : مقاله نظریه ها و مدل های مدیریت دانش