مدیریت دانش

مدیریت دانش

مدیریت دانش

مدیریت دانش

سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی

سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی

برنامه ریزی منابع سازمانی( Enterprise Resource Planning) که به اختصار ERP نامیده می‌شود، طیف وسیعی ازفعالیت‏‌‌های مختلفی را شامل می‌شود که هدف آن، گردآوری تمام داده‏‌ها و فرایندهای یک سازمان در یک سیستم واحد و درنهایت بهبود عملکرد سازمان می‌باشد.
سیستم‏‌‌های ERP براساس نوع، تلاش می‌کنند همه فعالیت‏‌‌های یک سازمان را تحت پوشش قرار دهند و به سازمان‏‌ها و شرکت‏‌ها کمک می‌نمایند تا فرایند دقیق برنامه ریزی کلیه منابع سازمان را در جهت کاهش هزینه و افزایش درآمد مدیریت نمایند.
در این مقاله با مرور مهمترین ادبیات موجود در این زمینه علاوه بر معرفی ویژگی هایمهم نرم افزار ERP و عوامل کلیدی موثر بر موفقیت پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی، امکان سنجی پیاده سازی این سیستم‏‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.
در شرایط امروز سازمان‏‌ها برای رقابت در بازار جهانی نیازمند به بهره گیری از سیستم‏‌‌های برنامه ریزی منابع سازمان هستند تا بتوانند با یکپارچه کردن فعالیتهای خود از این مزیت رقابتی سود ببرند اما به دلیل پیچیدگی‏‌ها و هزینه‏‌‌های بالای پیاده سازی سیستم‏‌‌های برنامه ریزی منابع سازمان تجاری سازمانها کم کم به سوی پیاده سازی جایگزینی به نام سیستم‏‌‌های برنامه‏‌‌های منابع سازمان‏‌‌های متن باز حرکت می‌کنند البته این سیستم‏‌‌های متن باز بیشتر نماسب با سازمان‏‌‌های متوسط و کوچک هستند زیرا قیمت پایین تری دارند با سرعت بیشتری پیاده سازی شده و پیچیدگی‏‌‌های سیستم‏‌‌های برنامه ریزی منابع سازمان تجاری را نیز ندارند.
سیستم برنامه ریزی منابع سازمان( ERP) مستلزم استفاده از سیستم‏‌‌های اطلاعاتی پیچیده‌ای از لحاظ مدل و تکنولوژی است( Davenport,T.H.۲۰۰۰ ). کلمه ERP در اصل مخفف واژگانEnterprise Resource Planning یا سیستم برنامه ریزی منابع سازمان است که طیف وسیعی از فعالیت‏‌‌های مختلفی را که به بهبود عملکرد سازمان منتهی می‌شود، در بر دارد.
این سیستم یک سیستم میان وظیفه‌ای سازمان است که توسط مجموعه‏‌‌های یکپارچه بخش‏‌‌های نرم افزاری اداره شده و فرآیندهای اصلی درونی کسب وکار یک شرکت را پشتیبانی می‌کند( ابراین،١۳۸۷،ص۲١۸ ). ظرفیت سیستم برنامه ریزی منابع سازمان در یکپارچه کردن و اطلاعات حوزه‏‌‌های عملکردی مختلف از طریق یک پایگاه داده متمرکز داده، سبب شده تا صاحب نظران این سیستم‏‌ها را به عنوان پیش نیاز موفقیت در قرن بیست و یک معرفی کنند.

منبع : مقاله سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.