مدیریت دانش

مدیریت دانش

مدیریت دانش

مدیریت دانش

پاورپوینت شش سیگما

پاورپوینت شش سیگما

شرکت موتورولا، در سال‌های دهه ۱۹۸۰ برای نخستین بار شش سیگما را رایج ساخت.
شرکت الید سیگنال در اوایل دهه ۱۹۹۰ آن را به کار بست و شرکت جنرال الکتریک آن را به پرطرفدارترین فلسفه مدیریتی تاریخ تبدیل نمود.
فازهای مختلف اجرای شش سیگما: فاز تعریف-فاز اندازه گیری-فاز آنالیز-فازبهبود-فاز کنترل همه افراد یک سازمان بدون توجه به موقعیت سازمانی باید در پیاده‌سازی شش سیگما مشارکت داشته و از آن تاثیر پذیرند.
شش سیگما یک نظام، رویکردی داده محور و روشی برای حذف معایب در هر فرایندی از تولید تا تراکنش و از محصول تا خدمت می‌باشد.
۴ در یک میلیون موقعیت کاهش یابد؛ این در حالیست که سطح کیفی سه‌سیگما که طی دهه‌های گذشته مورد قبول بود، اکنون به دلایل مختلف ازجمله افزایش پیچیدگی و حساسیت تکنولوژی و نیز بالا رفتن انتظارات مشتریان، سطحی قابل قبول به شمار نمی‌آید .
شش‌سیگما یک استراتژی تحول سازمانی است؛ استراتژی تحولی شش‌سیگما، سیستمی ‌است که موجب توسعه و گسترش متدهای مدیریتی، آماری و نهایتا حل مشکلات شده و به کمپانی امکان جهش و تحول را می‌دهد.
احراز کیفیت برتر و افزایش قابلیت اعتماد در محصولات تولیدشده و مونتاژشده نیازمند چارچوبی است که به قابلیتهای سازمان در زمینه‌های مدیریت، کاربرد اطلاعات و تکنولوژی، یکپارچگی ببخشد؛ برای استفاده از اطلاعات، وجود یک سری ابزارهای آماری که بتوان بوسیله آنها عملکرد فرایندها و تولیدات را بهینه نمود، بسیار ضروری است.
نام و ایده آغازین شش سیگما به بیل اسمیت نسبت داده میشود.
وی که در دهه هفتاد و هشتاد میلادی بعنوان مهندس ارشد کیفیت و قابلیت اطمیناندر کمپانی موتورولا به فعالیت مشغول بود اکنون پدر شش سیگما نام دارد.
بیل اسمیتبا مشاهده افزایش نرخ خطا در نتیجه افزایش پیچیدگی محصولات و اضافه شدن بر تعدادقطعات آنها به نا کارآمد بودن سطح کیفیت سه سیگما پی برد و با تلفیق مفاهیم قابلیتاطمینان و تکنیک‏‌‌های مهندسی کیفیت ایده آغازین شش سیگما را در حضور مدیر عاملموتورولا باب گالوین مطرح نمود وی با تشخیص ژرف نگری بیل اسمیت او را به بسط تیوریشش سیگما ترغیب نمود.
فرآیند گرایی به این مجموعه برنامه شش سیگما در ۱۵ ژانویه۱۹۸۷به صورت رسمی توسط باب گالوین در موتورولا معرفی و رسیدن به سطح کیفیت ششسیگما به عنوان یک هدف راهبردی ۵ ساله تعیی گردید .

منبع : پاورپوینت شش سیگما

پاورپوینت مدیریت جامع کیفیت

پاورپوینت مدیریت جامع کیفیت

مدیریت جامع کیفیت( TQM) فرایندی است متمرکز بر روی مشتری ها، کیفیت محور، مبتنی بر حقایق، متکی بر تیم‏‌ها که برای دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان از طریق ارتقا مستمر فرایند‏‌ها توسط مدیریت ارشد سازمان رهبری می‌شود.
اگر فلسفه مدیریت جامع کیفیت به درستی درک شود باید در اجرای آن تیم‏‌‌های فرابخشی با عضویت صاحبان فرایند‏‌ها از واحد‏‌ها و بخش‏‌‌های مختلف سازمانی تشکیل شوند و سنجش، پایش, کنترل و ارتقا عملکرد فرایند‏‌‌های اصلی و کلیدی را بر عهده گیرندمدیریت کیفیت جامع رویکردی در مدیریت است که از دهه‌ی ۵۰ میلادی آغاز شده و در اوایل دهه‌ی ۸۰ میلادی محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.
مدیران ارشد سازمان از تحلیل فلسفه وجودی سازمان، دورنما و رسالت آن فرایندهای کلیدی را تعیین می‌کنند و در راستای تحقق رسالت سازمان و پاسخگویی به نیازها و انتظارات مشتریان همه افراد سازمانی یعنی صاحبان فرایندها را برای ارتقای عملکرد فرایندها آماده و بسیج می‌نمایند.
کارکنان نیز از قاعده سازمان با ارتقای عملکرد فرایندهای کلیدی با مدیران ارشد سازمان همگام و همراه می‌شوند؛ برآیند دو حرکت از بالا به پایین و از پایین به بالا موجب دگرگونی و تحول اساسی و جهت‌دار در سازمان خواهد بود؛ تداوم این دو حرکت و حمایت آن دو از هم به نهادینه شدن مدیریت جامع کیفیت خواهد انجامید .
مدیریت کیفیت جامع یک رویکرد مدیریتی به منظور بهبود عملکرد، برای دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان از طریق ارتقای مستمر فرآیند هاست که در نهایت منجر به افزایش رضایتمندی مشتریان می‌گردد.
TQMراشامل یک سری از ایده‏‌ها و تکنیک‏‌ها برای تقویت عملکرد رقابتی به منظور بهبود کیفیت محصولات، خدمات و فرآیندها می‌دانند.
مراحل پیاده‌سازی مدیریت کیفیت جامع بدین‌صورت است که پس از بسترسازی مناسب جهت ایجاد تغییر در سازمان، خط‌مشی TQM موازی با استراتژی سازمان نوشته می‌شود و معیارها و خواسته‌های مشتریان بیان می‌شود و خروجی محصول یا خدمت تعیین شده و مقیاس سنجش کمی و کیفی خروجی مشخص شده و عوامل ارتقای کیفیت تعیین می‌شود و سپس در مرحله اجرا تیم‌های ارتقا کیفیت جهت کنترل کیفیت، آموزش، بازرسی و پایش و … شروع به کارکرده و نتایج مثبت و منفی را به مدیریت گزارش می‌دهند.
در هنگام اجرای مدیریت کیفیت جامع، سایر ذی‌نفعان درون و برون‌سازمانی اعم از کارکنان، مشتریان و تامین‌کنندگان در فرآیند بهبود مستمر قرار گرفته و رضایت درونی و بیرونی حاصل می‌گردد.

منبع : پاورپوینت مدیریت جامع کیفیت

پاورپوینت 5s

پاورپوینت 5s

اس یا فایو اس( به انگلیسی: ۵S) نام یک روشگان ساماندهی محیط کار است که از فهرست پنج واژهٔ ژاپنی که به انگلیسی ترجمه یا نویسه‌گردانی شده‌اند و همگی با S شروع می‌شوند استفاده می‌کند.
[۱] این سامانه پس از جنگ جهانی دوم در ژاپن مطرح گردید.
[۲][۳] پنج اصل ۵ اس : ساماندهی( Seiri) نظم و ترتیب( Seiton) پاکیزه‌سازی( Seiso) استانداردسازی( Seiketsu) حفظ و نگهداری( Shitsuke) «پنج اس» یا ۵S یکی از مباحث عمده در مدیریت ژاپنی میباشد که ابتدا در ژاپن و سپس در سایر کشورها به کار گرفته شده است.
۵S، به عنوان موثرترین رهیافت و ستونی استوار در ساختمان عملیات اصلاحی و بهبود بهره وری شناخته شده است که با اجرای این اصول در صنایع و سازمانهای مختلف تجاری، صنعتی و خدماتی موجب افزایش بهره وری، استفاده بهینه از سرمایه نیروی انسانی و زمان انجام کار، افزایش کارایی و در نهایت سوددهی بیشتر سازمان می‌شود.
«پنج اس» نظامی است که در ژاپن بصورت نهادینه مورد استفاده قرار گرفته و نتایج بسیار خوبی را برای واحدهای صنعتی و خدماتی به ارمغان آورده است.
نتایجی که معمولا با استفاده از این روش حاصل می‌گردد را می‌توان به اختصار به پیشگیری از حوادث، کاهش وقفه کاری و افزایش بهره وری در محیط کار عنوان نمود.
بطور کلی هدف نهایی «پنج اس» پیشگیری از اتلاف است.
علیرغم اینکه سیستم «پنج اس» به ظاهر خیلی ساده و قابل فهم است و انجام آن اصول نیز خیلی ساده به‏نظر می‌آید ولی عموما سازمانها و واحدها برای پیاده کردن آن در عمل با مشکلات فراوان روبرو هستند.
دلیل این امر را باید در ظاهر ساده آن جستجو کرد.
در واقع تحقق «پنج اس»از آن رو دشوار است که مدیران و پرسنل اجرایی از اهداف و ماموریتهای آن بصورت صحیح اطلاع کاملی ندارند.
بنابراین اجرای نظام «پنج اس» و تدارک بستر مناسب برای انجام آن تا زمانی که اصول آن به خوبی شناخته نشده کاری بسیار دشوار است.

منبع :  پاورپوینت 5s

پاورپوینت access

پاورپوینت access

مایکروسافت اکسس( به انگلیسی: Microsoft Access) یکی از اجزای مایکروسافت آفیس است که برای ایجاد پایگاه داده‌های رابطه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.
نسخهٔ ۲٫۰ اکسس در سال ۱۹۹۴ وارد بازار شد.
با آمدن ویندوز ۹۵ آفیس ۹۵ هم معرفی شد.
افزوده شدن قابلیت‌های ایکس‌ام‌ال از دیگر ویژگی‌های این نسخه بود.
در نسخهٔ ۲۰۰۳ علاوه بر بهبود قابلیت‌های ایکس‌ام‌ال برخی ابزارهای بی‌همتا در زمینهٔ برنامه‌نویسی و اشکال‌زدایی اضافه شدند.
[۱] پس از آن نسخهٔ ۲۰۰۷ آفیس معرفی شد[۲] و نسخهٔ کنونی اکسس، نسخهٔ ۲۰١۶ استنرم افزار Access( اکسس) یکی از اجزای مایکروسافت آفیس است که برای نگاه داری داده‏‌ها و ایجاد بانک اطلاعاتی استفاده می‌شود.
با استفاده از Microsoft Office Access این امکان وجود دارد که شما اطلاعات خود را به صورت سازمان دهی شده نگاه داری و هر زمان که نیاز بود از آن‏‌ها استفاده نمایید.
به کمک مایکروسافت اکسس شما لیستی از اطلاعات خود را ذخیره نموده و هر زمان که خواستید می‌توانید آن‏‌ها را ویرایش و یا بازیابی نمایید.
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید حجم زیادی از اطلاعات را به صورت یک جا نگاه داری نمایید.
نرم افزارهای زیادی هستند که این امکان را برای شما فراهم می‌آورند، مثلا نرم افزار excel و یا word قادر هستند که لیستی از اطلاعات شما را ذخیره نموده و هر زمان که شما به داده‏‌‌های خود احتیاج داشتید آن‏‌ها را در اختیار شما قرار دهند، اما اگر حجم اطلاعات شما زیاد بود و یا روز به روز حجم این اطلاعات در حال افزایش باشد، جستجو در لیست داده‏‌ها و یافتن اطلاعات مورد نیاز بسیار مشکل و وقت گیر خواهد بود.
اما بوسیله بانک‏‌‌های اطلاعاتی که بوسیله سیستم مدیریت پایگاه داده‏‌ها( DBMS) ایجاد می‌شوند، می‌توان به راحتی داده‏‌‌های خود را سازمان دهی، بازیابی و و یا ویرایش نمایید.
فرض کنید که شما مدیر یک مدرسه هستید و می‌خواهید لیستی از مشخصات فردی تمام دانش آموزانی که از ابتدای زمان تاسیس مدرسه تا به امروز در مدرسه شما تحصیل کرده‏‌اند را داشته باشید، با وارد نمودن اطلاعات در Microsoft Access شما می‌توانید مانع از این شوید که داده‏‌‌های تکراری در لیست شما ثبت شود و همچنین می‌توانید به راحتی گزارشی از وضعیت دانش آموزانی که در مدرسه شما تحصیل کرده‏‌اند داشته باشید و دربین اطلاعات خود جست و جو نمایید.
مثلا شما می‌توانید با تهیه گزارش لیستی از اسامی دانش آموزانی که در سال تحصیلی ۹١-۹۲ از مدرسه شما فارغ التحصیل شده‏‌اند را مشاهده فرمایید.

منبع :  پاورپوینت access

پاورپوینت ابعاد و اندازه های استاندارد در مجتمع های مسکونی

پاورپوینت ابعاد و اندازه های استاندارد در مجتمع های مسکونی

در انجام دادن موثر این عملکردها، نه تنها مساحت فضاها و نوع تجهیزات، بلکه نحوه قرارگیری فضاهای تشکیل دهنده مسکن و شرایط پیرامون آن نیز نقش مهمی دارند.
-باید توجه کرد که نحوه قرارگیری، نوع و ابعاد سطوح فضاهای مسکونی باید بر حسب نوع عملکردی باشد که این فضاها در قالب مسکن دارند و نمی‌توان به خاطر ملاحظات مالی از تامین نیازهای اولیه در فضای مسکونی صرفنظر نمود.
رعایت حریم در زندگی باعث بهم پیوستن انسان‏‌ها به هم می‌شود, بدون آن که آن‏‌ها را به هم بیامیزد.
صمیمیت واقعی در صورتی میسر خواهد بود که حریم میان دوستان وجود داشته باشد .
– محیط مسکونی را باید به نحوی طراحی کرد تا به سلامت و آسایش ساکنین آن لطمه وارد نسازد و برای چگونگی طراحی ابتدا باید نیاز ساکنین را از لحاظ اجتماعی و کالبدی شناخت .
در طی مراحل طراحی یک مجتمع مسکونی پرداختن به رابطه هر واحد با محیط اطراف از جنبه‏‌‌های گوناگون اهمیت دارد.
منظور روابط داخلی واحد‏‌‌های مسکونی است که منبعث از عواملی پیچیده و متعدد است و به میزان زیادی تحت تاثیر سلایق زندگی شخصی افراد قرار می‌گیرد اما به هر حال از یک چهارچوب تدوین شده که هدف آرامش و آسایش زندگی داخلی واحدهاست خارج نمی‌شود.

منبع : پاورپوینت ابعاد و اندازه های استاندارد در مجتمع های مسکونی